To Pedaler På Tur
Et nettsted om sykkelferie først og fremst

 

Hvilken sykkel skal jeg velge

Sykkelforhandlere i Norge har i en årrekke nå hatt i hovedsak kun to typer sykler. Racer eller offroad. I tillegg har Rema100 mentaliteten også nådd forhandlerne. Dvs. ikke nødvendigvis med god kvalitet i alle komponenter. Heldigvis er dette litt på vei å snu. Noen fører litt flere typer sykler. Men de store kjedene er drit kjedelige. De fører stort sett sykler folk ikke trenger.

Nå er det viktig å huske at du ikke trenger en sykkel til 20-30 tusen for å dra på sykkelferie. Har den to hjul, styre og pedaler kan det være nok. Man finner greie sykler både på loppemarked, Finn eller hittegodsauksjon. Biltema har greit og billig tilbehør som jeg faktisk bruker også, jfr. bla. Sykkelvesker. Så la ikke det at du mangler en proff tursykkel hindre deg i å dra på tur. Det kunne vært gøy å se hvor billig utsyr man kunne funnet for å dra på tur. Sikkert noen som har gjort dette.

Dette er syklene vi brukte de to første årene vi var på tur:

 

 Merida Speedster   sykler 
 Merida Speeder F1    Hard Rocx Cross Machine

 

Som så mye annet, er det imidlertid forskjell på "skjit og painnkak". Jeg skal ta for meg litt om valg av sykkel på et mer "profft" nivå. Jeg har allerede nevnt at de koster litt mer, gjerne fra ca. kr 8.000, og til rundt kr 40.000. Jeg skal ikke påberope meg å være noen "ekspert", for det finnes det nok av. Men jeg har iallefall lært litt etter å ha syklet noen år.

Dersom du vil investere i en sykkel for sykkelferie, har jeg erfart at deg det kan være greit å tenke på følgende:

  1. Tenker du å sykle på asfaltert vei, på grusveg, i terreng eller kanskje en kombinasjon
  2. Planlegger du korte turer eller lengre ekspedisjoner
  3. Skal du være selvforsynt med overnatting i telt, eller skal du bruke hotell og restaurant

 Å investere i flere sykler som var skreddersydd for flere typer turer, syntes jeg var vel råflott. Jeg kjøpte derfor en sykkel jeg mente kunne brukes under alle forhold, underlag og terreng.

 

Surly Ogre

Valget falt på en Surly Ogre. Valget ble gjort ut fra følgende kriterier:

  • Overkommelig pris (13.000 i 2014. I dag koster den ca. 20.000)
  • Avid BB7 mekaniske skivebremser
  • Stålramme
  • 29" svært solide hjul
  • Anvendelig på på asfalt og i terreng
  • Veldig fleksibel i montering av bagasjebærere både foran og bak med mange monteringspunkter
  • Så bra ut
  • Den var lett tilgjengelig gjennom nå nedlagte www.cyclecomponents.com.
  • Surly var erfarne produsenter av tursykler (spesielt Long Haul Trucker og Troll

 Se tekniske specs på sykkelen i dag.

Kjøpte som sagt sykkelen hos  Cyclecomponents.com. De ble for et knapt år siden oppkjøpt av Cykelkraft.se. Vareutvalg og service hos Cyclecomponents var svært bra. Det ble en nedtur hos Cykelkraft. Mulig de er på bedringens vei.

Nå er det mulig å kjøpe Surly gjennom Bikeshop, BC Sport. m.fl. Hvorvidt de leverer alle mdellene er jeg er usikker på.

Surly er et amerikansk merke. Føres ikke av noen norske butikker etter hva jeg har funnet ut. Markesfører seg som en kul gjeng, og produserer en del spesielle sykler. Har flere populærer modeller for tursykling, bl.a.

  • Long Haul Trucker / Disc Trucker (skivebrems) for landevei
  • Troll (lillebror til Ogre, med 26" hjul)

Live forumtråd om Ogre.

Her er noen omtaler av Ogre som tursykkel:

 

ogre    ogre 
 2014 modell    Fullastet i Italia 2016

 

Kona Sutra

Er dere to som skal sykle på tur, er det greit at det er noenlunde samme standard og kvalitet på syklene. Min samboer har i flere år slitt med en Hard Rocks hybrid, som forsåvidt er bra til sitt bruk, men ikke spesielt egnet til vår feriesykling. Det var derfor svært fortjent at hun i år fikk ny sykkel.

En av de syklene jeg selv vurderte i 2014, Kona Sutra, var tilgjengelig hos Wilmannsykkel. Wilmann fører noen interessante sykkelmerker, og ikke noe du får kjøp på GMax eller XXL.

Kona Sutra er en spesialsykkel for tursykling og ekspedisjoner som Kona Bikes har produsert i mange år. Jeg følte meg derfor trygg på at dette var en sykkel som var godt egnet til selvforsynt sykkelferie i fire uker. Her er noen detaljer om sykkelen:

  • Stålramme
  • Hayes CX Expert mekaniske skivebremser
  • Racerstyre med gir-spaker i enden av styret
  • Brooks sete
  • WTB XS19 felger
  • Clement X'Plor MSO 700x40c dekk
  • Komplette specs

Altså en svært solid sykkel. Kona har ikke valgt den mest spenstige farge på sin 2016 modell, men det få nå bare være. Wilmannsykkel var behjelpelig med å tilpasse sykkelen, og få vet vel mer om sykling enn Jostein Wilmann.

Det finnes mange omtaler av Kona Sutra. Her finner du noen:

 

Kona Sutra 2016 Touring 01     sutra
 2016 modell    Fullastet ved ankomst Norcia, Italia

 

Kort omtale av Kona Sutra

En observant person vil se av bildet til høyre at oppset av vesker neppe kan være helt rett.  Før avreise hadde vi ikek tid til å skaffe front-racket vi ville ha. Willmannsykkel improviserte og satte et rear-rack foran. Dette funket en stund, men etter et par dager måtte vi feste noen av sammensetningen med strips. En annen stor ulempe var at vi ikek fikk satt veskene lavere. Det høye tyngdepunktet påvirket styret mye, og dette er selvfølgelig en løsning som ikke vil bli brukt neste tur.

Men dette har selvfølgelig ikke noe med sykkelen å gjøre. To andre negative ting, som forøvrig heller ikke har med sykkelen å gjøre, var følgende:

  1. Skvettlapp foran var i veien for skoa når man svingte og pedalen tilfeldigvis var lengst frem.
  2. Kona har visstnok bytta ut Schwalbe som dekkleverandør til fordel for ??. Det var ikke særlig lurt. Kona punkterte to ganger. Det gjorde ikke jeg med mine tre år gamle Schwalbe Marathon. Og det tror jeg ikke var fordi hun var uheldig.

Nå var det bare kona (håper det ikke blir noen navneforvirring) som brukte sykkelen, så jeg kan ikke uttale meg om hvordan sykkelen var å sykle på med, men jeg fikk bare gode tilbakemeldinger.  På det lille jeg har prøvd den, virket den kompakt og presis, og jeg likte geometrien på den. Jeg la også merke til at snitthastigheten var større enn tidligere, og det er vel positivt.

Så på neste tur blir det å rette opp på de små tingene som jeg har påpekt.

 

Surly Disc Trucker 700c

surly disc trucker bike grey BK3115 1200x800

 

Surly Disc Trucker 700c specs:

disk trucker specs

 

Denne står på ønskelisten, og det er mulig å forstå om man leser denne testen og beskrivelsen av Surly Disc Trucker 2019. Den blir imidlertid neppe å finne i min garasje før neste langtur i 2020.